söndag 2 september 2012

Snorar med feber!!!

Idag snorar jag kanske värre än igår.
Jag blir helt slut så fort jag gör något annat än att vila och slappa i soffan.
Marcel har fortfarande feber och blir hemma imorgon med mig.
Säkert första gången någonsin jag varit sjuk själv när barnen är sjuka.

Lunchen blev Linas matkasse kycklingen som jag och Tilda gav höga poäng.

Tilda höll på att tråka ut här hemma så baka var väl vad jag orkade med.



Ljuva drömmar
0,5 dl  olja 
100 gram  smör 
3 dl  socker 
6 dl  vetemjöl 
2 tsk  hjorthornssalt 
3 tsk  vaniljsocker 
 

1. Rör ihop olja, smör och socker.
2. Tillsätt mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker.
3. Rulla degen till små kulor, lägg ut på bkplåtspapper eller smord plåt och grädda i 150 grader tills de fått gyllene färg.


                                                                    Citronmuffins

                                                 10 portioner, bakformar: vanlig storlek

                                                               150 g osaltat margarin
                                                                        2 dl socker
                                                                           2 ägg
                                                                      1/2 dl mjölk
                                                           några droppar citronsaft
                                                                  1 tsk vaniljsocker
                                                                 3 dl fint vetemjöl
                                                                  3 krm bakpulver
                                           rivet citronskal från 13/4 citroner (knappa 3 msk)

Sätt ugnen på 200 grader, smörj eventuella formar. Rör, gärna aningen kraftigare, rumstempererat margarin och socker till en porös massa. Tillsätt äggen under kraftig vispning. Tillsätt mjölk och citronsaft samt vaniljsocker under vispning. Blanda övriga ingredienser och rör till en jämn smet. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 12-16 minuter.



Akta er för snorkråkor där ute de är inte roliga alls att få på sig.

Sov Gott !!


1 kommentar:

  1. Oj oj... Menar du att du aldrig varit sjuk samtidigt som barnen förut?? Jösses vilken tur du haft. Jag har ju åkt på i stort sett varenda förkylning som barnen fått. Det har varit många gånger som man knappt orkat ta sig själv till toaletten och ändå haft ett gäng sjuka ynkliga barn att försöka passa upp på. Värst är nästan när några är sjuka och några friska, för då ville ju de friska ha mat och sånt som vanligt... En gång klarade jag inte ens av att ta mig upp alls utan barnen fick gå lös på skafferiet och kylskåpet bäst de ville.

    Hurtigt av dig att orka baka trots att du inte mår bra :) Själv är jag rätt snorig och matt och tycker att det var en jätteprestation att åka till affären och handla upp oss på lite av det viktigaste, typ frukostmat osv.

    Krya på er! Hoppas det fort fort blir friska!!

    /Linn

    SvaraRadera

Namn:
Email:
Blogg: