fredag 28 november 2014

Fick mig en ordentlig tankeställare.

Hej och God förmiddag.

Vaknade imorse med en huvudvärk som heter duga, Aj Aj aj men nu med alvedon i kroppen funkar jag igen.

Igår satt jag med datorn i knäet hela förmiddagen och lyssnade till mina 2 ledstjärnor i livet,
Micke Gunnarsson och Pamela von Sablijar. De måste nog var de mest sanna och proffsiga inspiratörer jag någonsin lyssnat till. Jag vill så gärna leva så som de förespråkar men att bestämma sig för att älska misslyckanden och se dem som vägen mot lyckanden så mycket lättare sagt än gjort. Att inte lägga plåster på utan känna det som känns för att sedan gå vidare. Sluta stanna upp för det kan vara farligt för då slutar vi att utvecklas och lära.

"Hur kan du veta vad jag behöver och vill, utgår du ifrån mig eller dig?"

Liam 9år.

Snällkalendern till mina hjärtan.

Det här med adventskalendrar har brakat iväg till ibland helt galna kalenderar.
Jag tänker att visst ska väl barnen få trisskalendrar, bodyshop lådor i varierande prisklasser, paketkalendrar och så vidare för så tänker även jag. Men ibland drar det här med julklappar, födelsedagspaket och kalendrar iväg till så stora och enorma summor att alla barn och föräldrar inte hänger med liksom. Kompisen får den säger barnet vilket brukar få varenda liten förälder att smälta eller ge dem ett dåligt samvete att inte räcka till helt enkelt.

Jag stötte på en bekant som även denna arbetar inom förskola och skolans värld som i dagarna tröstat en gråtande mamma där dennes dotter sagt just att -Alla mina kompisar får det.
Barn som är 8 år gamla och diskussionen mellan barnen hade handlat om vilken av bodyshops kalendrarna de fått eller skulle få. När mamma hämtade hem sitt barn fick hon höra att om barnet inte får en kalender från bodyshop kan hen inte vara med i julkalenderklubben.

Jisses... Den billigaste kalendern kostar 800kr och sedan finns det andra i dyrare klasser.
Ska verkligen föräldrar få dåligt samvete och må dåligt för att de inte har de förutsättningar som behövs för att barnen ska få delta i julkalenderklubben eller andra aktiviteter?

Jag blev ganska galen och fick mig en ordentlig tankeställare. Kärlek och Tid ska vi ge våra barn
ingen materiell sak i världen kan någonsin jämföras med kärlek och tiden vi tillbringar med våra barn......

Snällkalendern är en Julkalender som ger dig uppmaningar att göra något snällt mot människorna du möter. Pepparkakor sägs göra oss snälla. Under julen äter vi mängder av dem men verkar inte bli snällare för det. Istället blir vi stressade av julklappar, matlagning och vem som nu tusan som ska vara tomte i år. Vi glömmer bort att ta hand om varandra.
Då börjar man undra vart all den där snällheten tar vägen?

Så mina älsklingar i år får ni även vara med och bekämpa Ebola i samarbete med Plan.

http://snallkalendern.nu/



Med risk för att skjuta mig själv i ryggen nu när jag visar min egna tekalender.
Igår kom den min egna kalender med 24 olika tesorter. Så nu tänker jag doppa mig fram till dopparedagen. Det ska bli så kul min egna lilla stund om dagen.




Snart är det dags mina vänner för allt vad julmys innebär.

Ska bara göra fint innan och tända ljusen.



Önskar er alla en toppen dag - Kram från mig!
 

1 kommentar:

  1. Måste få lägga en kommentar här oxå. Just det här med paket och julkalendrar är så hysteriskt. Mina barn får en chokladkalender och så har dom TV-julkalendern. Dom ville ha lego friends men det är väl 600 spänn för två såna. Nej säger jag. Julen kommer och då kommer paketen. Det måste inte vara det dyraste och nyaste och helt galnaste. Utan jag ser till mina barn vilket intresse dom har och vad dom önskar sig. Det finns ju gränser. Lill-killen kommer i ett av paketen få ett gäng kolor. Han är galen i kulor för man kan göra så mycket med dom. Inget dyrt paket men jag lovar att han kommer bli superglad. Gladare än om han får ett TV-spel. Julen har blivit hysterisk och många barn kan jag tycka är otacksamma. Dom är vana att få dyra och många paket. Det finns ingen känsla längre. bara ha, ha, ha. Dom sliter upp paketen utan att ens veta vem dom fick det av och att säga tack...vad är det. Nej jag gillar mina barndomsjular och dom håller jag fast vid. paketöppning i lugn och ro. Ett paket i taget delas ut. Man öppnar i sin takt och alla får se vad det är och sen säger man TACK till den man fått det av.
    Finns så mycket man kan skriva om julen men då kommer jag ta upp hela din sida.
    Kram

    SvaraRadera

Namn:
Email:
Blogg: